دیجیتال مارکتینگ چیست؛ بهترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال یکتانت

بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی در راستای رسیدن به اهداف خود، نیاز به طراحی و تولید نرم‌افزار یا نرم‌افزارهای خاص خود برای ارائه خدماتشان شرکت طراحی سایت سی یو وب دارند. به طور مثال پیاده‌سازی وب‌سایت آگهی خرید و فروش دیوار در بستر یک سایت وردپرسی غیر قابل اجرا است. به همین دلیل بنیان‌گذاران این کسب و کار اینترنتی اقدام به طراحی و تولید نرم‌افزارهای خاص خود را در بستر وب کردند. و یا فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا در راستای رسیدن به اهداف خود نیاز به طراحی و تولید نرم‌افزار موبایل دیجی‌کالا داشتند. این بخش یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین قسمت‌های تهیه و نگارش بیزنس پلن کسب و کار شما را تشکیل می‌دهد. شما باید در این بخش با توجه به کلیه اطلاعات پیشین که نسبت به نگارش آن اقدام کرده‌اید، استراتژی‌های بازاریابی و روند فروش خود را مشخص کنید.

  • اگر استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما قادر باشد که بتواند حقوق ابتدایی را برآورده سازد آنوقت می‌توان امیدوار بود که بقیه جنبه‌های کلیدی مانند جستجوی بازاریابی، تجربه کاربری، ایمیل و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هم به خوبی پیش می‌روند.
  • اگر بیزینس ما نمی تواند مشتریان دست به نقد از یک پرسونای خریدار مشخص را در یک نقطه قیمتی پایین تر از این ارقام ایجاد کند، بهتر است که اطراف این پرسونای خریدار بازاریابی انجام ندهد.
  • او همچنین باید بتواند دلیل افزایش و کاهش تعداد دنبال کنندگان یا میزان تعامل مخاطبین با صفحه‌ی برند را تحلیل کند.
  • با تولید محتوای مناسب برای بالای قیف بازاریابی که به ایجاد آگاهی از برند کمک می‌کند و تغذیه‌ سرنخ‌های فروش (لید جنریشن) با محتوای مخصوص میانه قیف، قادر به هدایت مشتریان خود به انتهای این قیف می‌شود.

در حال حاضر در کشورهایی چون کانادا، هند، آمریکا، امارات متحده عربی، استرالیا، ایرلند و فیلیپین، شاهد رشد چشمگیر تقاضای بازار دیجیتال مارکتینگ هستیم. در ایران هم این بازار هرچند تقریبا جدید است، اما روزبه‌روز شاهد رشد آن خواهیم بود. در نهایت در بخش Engage هدف آن است که مشتری به یک مشتری وفادار و همیشگی تبدیل شود و یا این که اگر تکرار خریدهای او کم شده یا مدتی است خریدی نداشته مجدداً او را وفادار کنیم. در این بخش نیز شخصی­‌سازی­‌های اتوماتیک، برنامه­‌های وفادارسازی، سیستم­‌های CRM و… از تاکتیک‌های مرسوم است. چارچوبی در حوزه اهداف و کانال‌­های این حوزه مرسوم است به نام چارچوب (RACE (Reach-Act-Convert-Engage. در هریک از این مراحل، اهداف و کانال‌­ها و روش‌­ها بازاریابی متفاوت خواهد بود.

دیجیتال مارکتینگ چیست؛ بهترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال یکتانت به عبارت ساده تر ابتدا STP‌ را بسازید و بعد از روی آن پرسونای خود را شکل دهید. برای کمپانی های B2C، کانال هایی مانند اینستاگرام و پینترست معمولاً می توانند ارزش بیشتری نسبت به پلتفرم های بیزینس محور مانند لینکدین داشته باشند. تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به نوین می باشد و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد. بابت زحمتی که کشیده شده بهتون خسته نباشید میگم و همچنین تبریک میگم به این قلم و تلاشی که برای ارائه ی این مقاله شده است. در شاخص عملکردی بالا، تعداد دفعاتی است که پست‌های کسب‌وکار در فید خبری یک کاربر ظاهر می‌شوند. در این بخش شما با مراحلی که برای تدوین استراتژی خود نیاز دارید آشنا می شوید.

در بازاریابی کلاسیک ابزارهایی برای بازاریابی محصولات یک کسب وکار وجود دارند که لازم است به نحوی یکپارچه عمل کنند. در بین این ابزارها با ابزارها و کانال‌های بازاریابی دیجیتال، مشابهت‌‌ها و تفاوت‌هایی وجود دارد. به همین دلیل، معمولاً خیلی لازم نیست که تمرکز خود را روی ایجاد سرنخ به معنای واقعی خود بگذارید و بهتر است بیشتر تمرکز شما روی ایجاد یک سفر خرید مناسب باشد، از لحظه ای که کسی وارد سایت شما می شود تا لحظه ای که خرید انجام می دهد.

تبلیغ دهندگان می‌توانند از طریق شمارش تعداد کلیک‌ها کمپین تبلیغات بنری خود را پیگیری کنند. عوامل مختلفی نظیر محل قرارگیری بنر، خلاقیت در بنر، صفحه فرود، وب‌سایتی که بنر در آن قرار می‌گیرد و … بر موفقیت آن تبلیغ تاثیرگذار است. به طور خلاصه مدیر سئو رتبه ی وب سایت شرکت را در جستجوی گوگل بالا می آورد. این فرد با استفاده از رویکردهای متفاوت بهینه سازی موتور جستجو ممکن است مستقیما با تولیدکنندگان محتوا برای اطمینان ازعملکرد مناسب محتوای تولیدی در گوگل در ارتباط باشد، حتی اگر این محتوا در شبکه های اجتماعی پست شده باشد.

PPC یا تبلیغات کلیکی

هرچه بیشتر با مخاطبانتان مکالمه داشته باشید، چهره‌ای انسانی‌تر و محبوب‌تر از کسب‌وکارتان را به نمایش خواهید گذاشت. بازاریابی دیجیتال این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا چهره انسانی برندتان را به مخاطبان نشان دهید. بخش کامنت در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی، یکی از بهترین جاها برای ایجاد مکالمه و دیجیتال مارکتینگ است. پیشنهاد می‌گردد برای دوره‌های زمانی مشخص فرضا ماهیانه عدد بودجه تبلیغات اینترنتی مستقل از بودجه دیجیتال مارکتینگ خود، تعیین کنید.

زمانی که متوجه شوید چه میزان پول از دیجیتال مارکتینگ می خواهید، باید مشخص کنید که برای چه کسانی بازاریابی می کنید. این امری حیاتی است، چرا که پرسوناهای خریدار مختلف نیازمند تاکتیک های مختلف بازاریابی هستند و از این هم مهم تر، پرسوناهای خریدار متفاوت به مدل های مختلفی از خریداران تبدیل می شوند. به عنوان مثال، برای پیاده سازی تبلیغات هزینه به ازای کلیک با استفاده گوگل ادوردز، شما در برابر دیگر رقبای حاضر در صنعت خود برای ظاهر شدن در بالای صفحه نتایج گوگل برای یک کیوورد مرتبط با بیزینس خود مبلغی را پیشنهاد می دهید. با توجه به میزان رقابتی که برای کیوورد مذکور وجود دارد، این مبلغ می تواند به صورت منطقی مقبول باشد یا به شدت گران قیمت، به همین دلیل است که تمرکز کردن بر روی افزایش دسترسی ارگانیک همیشه باید برای شما مهم باشد. به عنوان مثال یک بازاریاب محتوا، می تواند یک سری پست بلاگ برای ایجاد سرنخ از یک کتاب الکترونیکی جدید که بیزینس آن ها اخیراً ایجاد کرده است استفاده کند.

لینک سازی و کسب کردن لینک (Link Building/Earning)

آنلاین مارکتینگ که با نام بازاریابی اینترنتی نیز شناخته می شود یکی از زیرمجموعه های دیجیتال مارکتینگ است و مهم ترین ویژگی آن این است که به اتصال مستقیم به اینترنت احتیاج دارد. وظایف یک مدیر دیجیتال مارکتینگ اندازه گیری شاخص های کلیدی است که با سنجش های دقیق، میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی را بررسی می‌کند و با استفاده از این دیتا ها و اطلاعات، بهترین آن ها را اجرا می‌کند. تبلیغات درون موبایل که در اپلیکیشن‌های مختلف و همچنین نوتیفیکیشن‌های دستگاه‌های موبایل پخش می‌شود بسیار موثر بوده و برای افزایش کاربران و مخاطبان کاربرد دارند. این نکته را فراموش نکنید که بازاریابی محتوا نه تنها شامل بلاگ و متن‌ها می‌شود، بلکه انواع دیگر محتوا همچون ویدیو، پست‌های مختلف در شبکه های اجتماعی، کتاب های الکترونیکی، تصاویر اینفوگرافیک و بروشورها را شامل می‌شود. همانطور که می‌دانید کسب‌وکار B2B به کسب‌وکاری گفته می‌شود که خدمات آن مابین دو مجموعه تجاری مختلف رد و بدل می‌شود.

تبلیغات CPA (کمپین‌های پرداخت به ازای اکشن) یا CPI (پرداخت به ازای نصب) در این دسته از تبلیغات جای می‌گیرند. هرگونه فعالیت بازاریابی که در فضای آنلاین انجام شود، در این دسته قرار می‌گیرد. کمپین‌های تبلیغاتی اینترنتی، تبلیغات موتورهای جستجو و اینفلوئنسر مارکتینگ و… از آن جمله‌اند. در سطح نخست که ما در دوره جامع مدیریت دیجیتال مارکتینگ به آموزش آن می‌پردازیم، هر آنچه برای حضور قدرتمند کسب و کار خود در فضای دیجیتال نیاز دارید را به شما آموزش می‌دهیم و زمینه برای یک استارت قدرتمند فراهم می‌شود. اما پس از مدتی فعالیت کسب و کار در فضای دیجیتال، برای پیشی گرفتن از رقبا در بازار آنلاین به مرور نیازهای جدیدی نمایان می‌شود که عملا در سطح بسیار پیشرفته دیجیتال مارکتینگ قرار دارند.

پایه‌های دیجیتال مارکتینگ

ابزارها هر کاربر را از لحظه‌ی مواجهه با یک تبلیغ تا تبدیل او به یک مشتری وفادار زیر نظر دارند و به کسب‌وکارها اعلام می‌کنند هر مشتری در چه مرحله‌ای از درگیری با محصولات/خدمات آن‌ها است. در مقابل، در تبلیغات سنتی، نه تنها اطلاعاتی از نتایج روند تبلیغات در اختیار شما نیست، بلکه بهینه‌سازی و تغییر هر تبلیغ، هزینه‌های فراوانی را به شما متحمل می‌کند. همان‌طور که در مسیر شغلی مدیر مارکتینگ آمده است، استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ در هر شرکتی از واجبات است. آنها وظیفه آگاهی از برند و افزایش لید از طریق همه کانال‌های دیجیتالی – چه رایگان و چه پولی – را در اختیار دارند که این کانال‌ها شامل شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت خود شرکت، رتبه بندی در موتورهای جستجو، ایمیل، تبلیغات کلیکی و وبلاگ شرکت می‌شود. با اینکه بازاریابی دیجیتال روش‌ها و استراتژی‌های بسیاری برای انجام پیش روی شما قرار داده است، اما با این حال می‌توانید خلاقیت به خرج دهید و سراغ روش‌های نوین و همچنین مواردی بروید که باقی کسب و کارها از آن نتیجه گرفتند.