صنایع دستی اصفهان سوغات استان اصفهان فروشگاه اینترنتی صنایع دستی پرنون | گالری تبلیغاتی امیران تبلیغ

صنایع دستی اصفهان سوغات استان اصفهان فروشگاه اینترنتی صنایع دستی پرنون | گالری تبلیغاتی امیران تبلیغ

برای آنکه گیوه آماده شود ابتدا باید رویۀ آن را ببافند و سپس این رویه را به کفه ای چرمی بدوزند. اصفهان پس از اسلام مدت‌ها پایتخت صفویان بود و آثار تاریخی زیادی از این عصر در دل اصفهان قرار دارد. سالانه میلیون‌ها گردشگر خارجی برای بازدید از جادوی معماری ایرانی به اصفهان می‌آیند و بیشترین میزان بازدید از این شهر در فصل بهار و ایام نوروز است.

فرهنگ و هنر (از دست ندهید)

صنایع دستی این شهر در فروشگاه‌های اینترنتی متعددی نیز به فروش می‌رسند. تاریخ پیدایش هنر قلمکاری به زمان حمله مغول ها باز می گردد، که نوعی ایده ی جدید از هنرمندان ایرانی بود. در زمان شاه عباس صفوی از این پارچه های زیبا برای دوخت لباس استفاده می شد و توجه درباریان را به خود جلب کرد بطوری که لباس هایشان را با این پارچه ها تهیه می کردند. پارچه های زمان صفوی بسیار پرکار بود و کمتر جای خالی در آن ها دیده می شد. امّا از رونق آن در دوران قاجار کاسته شد، سپس در دوران پهلوی اول با دادن تمهیدات ویژه سبب رونق حرفه قلم کاری روی پارچه شدند.

شطرنج خاتم کاری شده اصفهان

همانطور که میدانید بعضی ها به اصفهان شهر گنبد های فیروزه ای می گویند، انواع نقره کاری ها، زردوزی ها و قلم کاری هایی که بر روی کتب ارزشمند و صنایع دستی بکار رفته از معروفترین صنایع دستی اصفهان است. آنچه میخواهیم بدان بپردازیم معرفی مختصری است از صنایع دستی اصفهان، تا گردشگران عزیز با این هنرها آشنایی مختصر پیدا کرده و در خرید محصولی ارزشمند به آنها کمک کرده باشیم. در این هنر، هنرمندان با استفاده از ابزارهای خاص که ابزارهایی بسیار اندک و ساده اند، اثری بسیار زیبا خلق میکنند. سابقه ی منبت کاری در اصفهان مربوط به 1500 سال پیش است، قدیمی ترین اثر منبت کاری که در حال حاضر وجود دارد، لنگه در چوبی است که روی آن با چوب گردو و نقوشی زیبا تزئین شده است. قرن هاست که اصفهان سنگ بنای هنرها و صنایع دستی ایرانی بوده است که در بازدید از این شهر و آثار باشکوه آن چندان دور از ذهن نیست.

  • در این نوع جدید منبت کاری از چوب‌های شمشاد برای رنگ زرد و عناب برای رنگ قرمز استفاده می‌کنند.
  • پس از ایجاد نقش‌ها قیر را جدا می‌کنند و روی شیارها گرده زغال می‌ریزند و در مرحله بعد روی ظرف را با روغن جلای سیاه می‌پوشانند.
  • شهر اصفهان با انتخاب شدن به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی در سال 2005 در میان مردم  کشورها بیش از بیش مشهور گشته و گردشگران بسیار را به خود جلب کرده است.
  • عبابافی از صنایع دستی رایج در شهرستان نائین استان اصفهان به شمار می رود که از قدمت بسیاری برخوردار است.
  • همان طور که پیش‌تر گفتیم در خاتم کاری از چوب و استخوان استفاده می‌شود و تمام سطح جسم موردنظر را با نقوش هندسی پر می‌کنند.

از این هنر زیبا در ساخت زیورآلات، شمعدان، گلدان و ظروف تزیینی استفاده می شود. در این هنر نقاشی‌هایی با طرح‌های خاص و نقوش بسیار ظریف با موضوعات عرفانی و اتفاقات باستانی تولید می‌شود که نزد هنردوستان بسیار پرطرفدار و محبوب است. برخی بر این باورند در ابتدا هنر مینیاتور از چین به ایران آمد و در اصفهان به‌غایت کمال و زیبایی رسید. زری‌بافی یا زربفت دیگر هنر به‌کاررفته بر روی پارچه است که در اصفهان به نهایت ظرافت و دقت انجام می‌شود. اوج شهرت این پارچه نفیس را مربوط به زمان صفویه می‌دانند ولی امروزه رونق گذشته را ندارد. پارچه‌های زربفت یکی از گران‌بهاترین صنایع‌دستی اصفهان شناخته می‌شود زیرا در تولید آن از ابریشم خالص و گاها رشته‌های ظریف طلا و نقره به کار می‌رود.

کار ترمه یک کار نسبتاً مقاوم است اما نور و رطوبت به ترمه آسیب میرساند. پارچه ترمه دوزی را نباید با مواد شوینده شست و باید به خشک شویی داد. بیدزدگی درترمه مثل پارچه های پشمی وجود دارد که یکی از راه حل های آن استفاده از نفتالین است. دمای بالا و مواد شیمیایی موجود درمواد شوینده نیزبه محصول آسیب می زنند. راه اندازی دستگاه ترمه بافی در بسیاری از منازل انجام می شود و درآمدهای میلیونی از آن به دست می آید.

نقره و ملیله کاری، هنر پرطرفدار اصفهانی