روایتی از یک خبر | چرا محبوبیت رئیس جمهوری کره جنوبی رو به افول است؟

به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین، برای کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن زنگ خطری نواخته شد. بنابر این رئیس جمهور کره جنوبی با هدف برخورداری از چتر حمایتی ناتو در زمان وقوع بحران های سیاسی مانند جنگ اوکراین می کوشند خود را به ناتو نزدیک کنند. اما وعده های ناتو برای گسترانیدن چتر حمایتی خود بر سر کشورها، بدون تردید هزینه های گزافی برای این کشور ها خواهد داشت که نهایتا باید از جیب مردم آن پرداخت شود. از همین رو مردم کره جنوبی با توجه به افزایش تورم ها در این کشور، به نظر می رسد چندان رضایتی ندارند که زیر سایه چتر پرهزینه ناتو باشند ضمن اینکه از تجربه دیگر کشورهای عضو ناتو نیز با خبر هستند.

این مطالبات در حالی مطرح می شود که فروش هیوندا به عنوان غول خودرو سازی کره جنوبی با کاهش ۷.۶ درصدی در شش ماهه نخست سال جاری روبه رو شده است.

اهمیت موضوع

به گزارش ایرنا، نتایج نظرسنجی «ریسرچ ویوو» با مشارکت هزار شهروند بالای ۱۸ سال کره جنوبی نشان می دهد مردم این کشور از عملکرد رئیس جمهوری منتخب خود که با شعار تغییر به قدرت رسید، رضایت ندارند.

در این میان دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی در بیانیه‌ای توضیح داده است که سفر یون به مادرید نباید به عنوان رویکردی در تغییر سیاست‌های این کشور علیه روسیه یا چین تعبیر شود، اما برخی تحلیلگران می‌گویند که دولت جدید سئول در حال از دست‌دادن استقلال راهبردی خود به دلیل نزدیکی بیش از اندازه با واشنگتن است.

وی سال گذشته میلادی از سیاست «مون جائه این» رئیس جمهوری مستعفی کره جنوبی به خاطر ترویج توازن بهتر بین کار و زندگی انتقاد کرد.

به عبارت دیگر، برای توصیف وضعیت فعلی مردم کره جنوبی با اشاره به آمار و ارقام بالای خودکشی می توان به سریال معروف «اسکوئید گیم» (بازی ماهی مرکب) و فیلم «پاراسایت» (انگل) اشاره کرد که در آنها به تفصیل تشدید فاصله طبقاتی در این کشور به تصویر کشیده شده است و ابعاد وخامت اوضاع اقتصادی در این کشور را به صورت هنرمندانه ای بر روی پرده نقره ای برده است.

پیشینه

همچنین کارشناسان روابط بین الملل بر این باورند نشست سران کشورهای آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی گامی برای گسترش مرزهای ناتو به سمت آسیا و اقیانوسیه است.

داده های آماری نشان می‌دهد میزان نرخ تورم در کره جنوبی در ماه ژوئن سال جاری(خرداد-تیر) به بیشترین میزان خود در ۲۴ سال گذشته رسیده است.

کره جنوبی در اردیبهشت ماه سال جاری به عنوان اولین کشور آسیایی به عضویت گروه سایبری ناتو پیوست. عضویت اخیر کره جنوبی در گروه دفاع سایبری سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به معنای پیوستن به این سازمان (ناتو) نمی باشد. 

ناظران در چین بر این باور هستند که هدف آمریکا برای گسترش ناتو به منطقه آسیا واقیانوسیه از طریق گفتگو با متحدان آسیایی باعث ایجاد تنش در شبه‌جزیره کره خواهد شد، ضمن آنکه روابط سئول با پکن به دلیل اتکای بیش از حد آن به آمریکا پیچیده‌تر خواهد شد.

ریس‌ جمهوری منتخب کره جنوبی که پیش‌تر در سمت دادستان کل این کشور فعالیت داشت در نهایت موفق شد روند خیزش کشورش در جهان به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا را هدایت کند. در حال حاضر این کشور با مشکلاتی همچون اقتصاد شکننده، اختلافات نسلی و جنسیتی و تقابل با کره‌شمالی در حال دست و پنجه نرم کردن است.

وی فمینیسم را عامل نرخ هولناک زاد و ولد در کره جنوبی می دانست. این کشور با ۸۱ صدم درصد تولد به ازای هر زن در سال ۲۰۲۱، یکی از پایین ترین نرخ زاد و ولد در جهان را داراست. این در حالی است که در سال ۲۰۲۰، نرخ زاد و ولد کلی در آمریکا ۱.۶۴ درصد بود.

از دیگر سو، بر پایه نظرسنجی‌های انجام شده، رشد سرسام آور بهای مسکن، رکود اقتصادی و بالا رفتن نرخ بیکاری در میان جوانان از جمله مهمترین دغدغه‌های مردم کره جنوبی است که با امید بهبود شرایط در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کردند.

مرکز گروه دفاع سایبری ناتو سال ۲۰۰۸ در پی واکنش و پاسخ به حملات سایبری روسیه که شبکه دولت استونی را فلج کرد، تاسیس شد. 

یون در عین حال گفت که کارگران باید امکان یابند ۱۲۰ ساعت در هفته کار کنند و سپس از یک استراحت خوب برخوردار باشند. پیشنهاد وی برای ۱۲۰ ساعت در هفته معادل پنج روز ۲۴ ساعته است.

در نظرسنجی پیشین که از ۲۸ تا ۳۰ ماه مه صورت گرفته بود، میزان مقبولیت یون سوک یئول ۵۳ درصد گزارش شده است و تنها ۴۰ درصد عملکرد وی را منفی ارزیابی کرده بودند. 

در ماه مه گذشته (اردیبهشت) قیمت کالاهی اساسی مورد نیاز مرم در کره جنوبی فزایشی ۵.۴ درصدی در سال داشت که سریع ترین افزایش در تقریبا مدت ۱۴ ساله بود و نسبت به افزایش ۴.۸ درصدی در ماه آوریل (فروردین) افزیش نشان می داد.

بنابراین در شرایطی که این کشور با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو شده است، تمرکز بر مسائل داخلی و عمل کردن به وعده های انتخاباتی از اهمیت بیشتری نسبت به تمرکز سئول به توسعه همکاری با ناتو برخور دار است.

با عضویت کره جنوبی در این مرکز تعداد اعضا به ۳۲ عضو افزایش یافت که در این میان ۲۷ عضو از کشورهای عضو ناتو می‌باشند. 

بانک مرکزی کره در ماه مه (اردیبهشت) نرخ بهره را یک چهارم درصد افزایش داد و به ۱.۷۵ درصد رساند که پنجمین افزایش نرخ از آگوست سال گذشته بود.

از دیگر سو، حضور سئول در نشست ناتو سبب شده است کارشناسان درباره احتمال گسست روابط و تنش آلود شدن مناسبات سئول و پکن هشدار دهند.

این اتحادیه کارگری از بزرگترین کارخانه خودروساز کره جنوبی می خواهد حقوق پایه ماهانه را به میزان ۱۲۷ دلار افزایش دهد، ۳۰ درصد از درآمد خالص شرکت را به عنوان مشوق پرداخت کند، سن بازنشستگی را افزایش دهد و کارگران اخراجی را به کار بازگرداند.

براساس داده‌های نظرسنجی، ۵۱ درصد شرکت کنندگان اقدامات رئیس جمهوری را ناکافی ارزیابی کردند و ۴۵ درصد معتقد بودند که او به درستی عمل کرده است. 

روایتی از یک خبر | چرا محبوبیت رئیس جمهوری کره جنوبی رو به افول است؟

به باور کارشناسان، مردم کره جنوبی بر این باورند در شرایطی که این کشور با مشکلات فراوانی روبروست، نگاه رئیس جمهوری باید بر حل و فصل مشکلاتی داخلی بیشتر متمرکز شود.

همچنین اتحادیه کارگری غول خودروسازی کره جنوبی (هیوندا) ۱۲ تیرماه سال جاری با اعتصاب موافقت کرد و زمینه را برای تعطیلی کار فراهم آورد. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، این اتحادیه کارگری اعلام کرد ۷۱.۸ درصد از ۴۰ هزار و ۹۵۸ عضوی که آرا خود را به صندوق انداختند، از اعتصاب حمایت کردند..

سیاست مون ساعات کاری کارگران را به ۵۲ ساعت در هفته یعنی ۴۰ ساعت در هفته بعلاوه ۱۲ ساعت اضافه کاری محدود می‌کند.

یکی از مهمترین دلایل کاهش میزان محبوبیت یون در جدیدترین نظرسنجی صورت گرفته در کره جنوبی، تمرکز وی بر مسائل بین المللی از جمله توسعه همکاری با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بجای مسائل داخلی این کشور به شمار می آید.

روایتی از یک خبر | چرا محبوبیت رئیس جمهوری کره جنوبی رو به افول است؟

 مردم کره جنوبی خسته از سیاستهای «مون جائه این» رئیس جمهوری مستعفی کره جنوبی با هدف تغییر در وضعیت اجتماعی  و اقتصادی این کشور یون را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند. اما  از زمان نشستن یون بر مسند قدرت، وضعیت اقتصادی این کشور رو به وخامت گذاشته است.

از دیگر سو، کره جنوبی به داشتن فرهنگی کاری سختگیرانه مشهور است. آداب و رسوم محل کار همچون ساعات کاری طولانی و کار آخر هفته در این کشور، رایج است. گزارش‌هایی از جان باختن کارگران به علت کار زیاد در کره جنوبی مخابره شده است.

در اسفند ماه ۱۴۰۰، انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی در حالی برگزار شد که رقابت شدیدی میان «لی جائه میونگ» از حزب حاکم دموکراتیک و یون سوک یول از حزب محافظه کار جریان داشت.

از دیگر سو، همکاری کره جنوبی با ناتو می تواند هزینه های سرسام آوری را برای این کشور در پی خواهد داشت. بنابراین در شرایطی که مردم کره جنوبی با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو هستند، همکاری این کشور با ناتو می تواند به شدت مشکلات مالی آنها بیفزاید.


منبع: https://www.irna.ir/news/84812225/%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DB%8C%DA%A9-%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%AD%D8%A8%D9%88%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8%DB%8C-%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%81%D9%88%D9%84

کره‌شمالی نیز در واکنش به دیدار دو مقام ارشد کره جنوبی و ژاپن با مقامات غربی در نشست ناتو، نسبت به تشکیل یک ائتلاف نظامی آسیایی هشدار داده است.

روایتی از یک خبر | چرا محبوبیت رئیس جمهوری کره جنوبی رو به افول است؟

به استناد گزارش های خبری، کره جنوبی دومین کشور از نظر نرخ خودکشی در جهان و نخستین در میان کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه است. آمارها نشان می‌دهد افزایش شیوع افسردگی و خودکشی یکی از مهمترین دلایل مرگ جوانان این کشور از سال ۲۰۰۷ میلادی تاکنون به شمار می آید. به گزارش خبرگزاری «کیودو» در سال ۲۰۲۰ میلادی در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت ۵۱ میلیونی کره جنوبی، ۲۳.۵ مورد خودکشی گزارش شده است.

یون در نخستین سفر خارجی خود از زمان رسیدن به ریاست جمهوری برای شرکت در اجلاس ناتو به مادرید سفر کرد. این سفر موجبات نارضایی مردم کره جنوبی را فراهم کرده است.  

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، میزان نرخ تورم در کره جنوبی در ماه ژوئن با افزایش ۶ درصدی روبرو شده است. نرخ تورم در ماه مه (اردیبهشت) نیز رشد ۵.۴ درصدی را تجربه کرده است.

ارزیابی